Zorgmap en communicatiebord

Als kersverse Gezinswetenschapper, vind ik niets leuker dan netwerken versterken.
En laat nu net mijn eigen netwerk versterking nodig hebben.

Mijn grootmoeder kreeg ongeveer een jaar geleden de diagnose van dementie.
Ookal zagen we dat verdict al aankomen, het is toch even slikken.
Want hoe moet het nu verder?

Omdat mijn grootmoeder graag zo lang mogelijk thuis wil blijven wonen, schakelen we stapsgewijs  hulpmiddelen in.
Zo komt thuisverpleging langs voor het toekijken op het innemen van de medicatie en komt ook de huisarts maandelijks langs voor een check-up.
En bij de laatste controle in het ziekenhuis werd er beslist om nog een hulpmiddel in te schakelen: familiehulp.

Nu werd het even puzzelen met al die verschillende actoren die elk hun deeltje van de zorg opnemen. Want ook wij doen ons deel en vrienden/buren van mijn grootmoeder helpen ook regelmatig.

Mijn uitdaging? Eén duidelijke zorgmap samenstellen waarin alles gebundeld zit voor alle actoren.
Echter voor de vrienden/buren diende er een apart systeem bedacht te worden. Want buitenstaanders hoeven geen inkijk te hebben op de meer persoonlijke en vaak ook gevoelige (medische) informatie van mijn grootmoeder.

De familiehulp die wij kozen is de organisatie Landelijke Thuiszorg en zij geven een 'zorgmap'.
Ik paste deze map wat aan en gaf er aldus een eigen structuur aan.
Daarnaast maakte ik een communicatiebord voor de bezoekers.

Zorgmap. 


De zorgmap kreeg volgende structuur:


Bij algemene informatie familie, kwam een blad met foto en naam van de familieleden. Alsook contactgegevens. Bij vrienden kwam er een blad met volgende zinnen 'Ik ben ..... en woon in ..... Hier kan je mij bereiken: .....'.

Bij professionele hulp kreeg elke actor een blad met hun contactgegevens op. Alsook elk een eigen kleur via washitape.


De keuze van washitape was belangrijk voor het volgende onderdeel: communicatie.
Eerst kwam er nog een blad met info over het communicatiebord. Dit om duidelijk te stellen dat het bord voor bezoekers is en de zorgmap gevoelige en vooral privé informatie bevat.
Verder zitten er voor elke actor lege papieren in waarop zij belangrijke zaken kunnen noteren en zo onderling informatie kunnen uitwisselen.


Communicatiebord.



Het communicatiebord is een prikbord dat zich in huis bevindt. Het heeft tot doel dat kleine, informele boodschappen duidelijk kunnen overgebracht worden aan zowel mijn grootmoeder als ieder andere persoon die langskomt.
Bijvoorbeeld wanneer iemand met haar naar de markt gaat, kan deze persoon dit op voorhand opschrijven en op het prikbord hangen.
Ook meer functionele boodschappen zoals 'grootmoeder heeft brood nodig' kunnen hier achtergelaten worden. 
Familie, professionelen en vrienden kunnen hier dan indien nodig op antwoorden.

Reacties

Populaire posts